דפוסי התנהגות השרדותיים

ממש כמו שבטבע בעלי החיים מפתחים לעצמם כל מיני מיומנויות הישרדות, גם אנחנו בני האדם, מתמודדים עם מצבים שונים, בעיקר מצבים של פחד או חוסר יכולת להתמודד איתם על ידי פיתוח מנגנונים השרדותיים שבאים לידי ביטוי בהתנהגות שלנו. אנחנו לא תמיד מודעים לזה אבל אם נסביר את זה דרך כמה דוגמאות ניתן יהיה להבין זאת בצורה טובה יותר.

 

  • מישהו חושב בצורה אחרת ממני – במקום להסכים איתו, אני נלחם בו, מציג את כל הטענות בכדי להראות שאני הוא הצודק, רוצה שכל האנשים שמסביב ייראו כמה אני יודע, חזק, מבין… כך מתנהגים אנשים שמרגישים איום על ידי אדם אחר.
  • אני נמצא בסיטואציה פחד– בין אם זה כלב מאיים שעובר לידי ברחוב, אדם שנראה לי מאיים או כל דבר אחר שיוצר אצלי פחד או חרדה. יש אנשים שיברחו, יש אנשים שיקפאו במקום, יש אנשים שיתחילו להזיע, אלו ועד הם חלק מהתנהגויות הישרדותיות שפיתחנו עם עצמנו.
  • קרה לי משהו לא צפוי – פיטרו אותי מהעבודה, פגעתי במישהו בטעות אז חלק מהאנשים בורחים מסיטואציות כאלה, אחרים פשוט שותקים ומחליטים שלא לדבר, אחרים בוכים.

 

חשוב להבין שמדובר בדפוסי התנהגות שהתפתחו עוד מימי קדם והמטרה שלהם היא פשוט להגן עלינו כשאנו מרגישים חשופים, לא מוגנים, בצרה, פוחדים. יש קשר ישיר בין אותם דפוסי התנהגות לבין התקפי חרדה שהם גם סוג של מנגנון הגנה שלנו מעצמנו או מהסביבה.

 

מבחינה פסיכולוגית ההגדרה של מצב כזה סוג של דפוס התנהגות הישרדותי היא פער בין הגירוי כלומר האיום, לבין התגובה שלנו לאותו גירוי או מצב. כשיש פער, התגובה שלנו לא תמיד מותאמת סיטואציה והבעיה היא שהתגובה ההתנהגותית הזו איננה פותרת את הבעיה אלא מעודדת היווצרות שלה או מקדמת אותה.

 

כמעט אצל כל אדם יש דפוס התנהגות שמאפיין אותו במצבי חירום, מצבים של פחד כאשר הוא עושה בו שימוש על מנת לשרוד.

 

יש כל מיני דרכים לטפל באותן התנהגויות הישרדותיות והשאלה היא עד כמה זה גורם לנו לסבל ועד כמה זה קיצוני. בעזרת טיפול פסיכולוגי התנהגותי קוגנטיבי או טיפול בשיטת CBT ניתן לזהות את התגובה שלנו ולהבין איך אותה תגובה מאפיינת אותנו ובאה לידי ביטוי בחיים שלנו. באותם טיפולים אנו לומדים איך לגשר על הפער הזה ולמעשה לאמץ לעצמנו התנהגות חלופית מותאמת מצב.

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.