יתרונותיו של הטיפול הפסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי מהו בעצם?

רבים מכירים כיום בערכו הרב של הטיפול הפסיכולוגי, וביכולתו להביא להתמודדות רגשית נכונה ומתונה יותר אל מול אתגרים ואירועים בהווה אשר חלקם ניזונים אולי מן העבר. לטווח הארוך, טיפול פסיכולוגי מקצועי יכול לסייע בהעלאת איכות חייו של המטופל ובהפחתתם של מאבקים יומיומיים אשר עלולים להעיב ואף להחמיר לכדי תסמינים של חרדה, דיכאון וסוגיות בריאותיות נוספות.

האם הטיפול מתאים לכולנו?

טיפול פסיכולוגי יכול לסייע לכל אחד ואחת בהתמודדות אל מול אתגרים חיצוניים ופנימיים שונים. למרבה הצער, סטיגמות שליליות שסובבות סביב מחלות נפש, מובילות לכך שגם אנשים 'נורמטיביים' שיכולים למצוא עזר רב בטיפול שכזה, נמנעים וזאת לאור התפיסה המוטעית שמיוחסת לנושא.

'טיפול באמצעות שיחה'

פסיכותרפיה מוגדר באנגלית כ-Talk Therapy, ויש בכך די כדי להעיד על אופיו. לרוב, טיפול פסיכולוגי יתרכז במציאת הדרך לסייע למטופלים עם מגוון רחב של סוגיות רגשיות ומחלות נפשיות, וזאת דרך שורה של מפגשים. במהלכם, באופן טבעי ותוך כדי היווצרות של ״מקום בטוח״ ומכיל במרחב הטיפולי, יצופו בהדרגה תחושות, רגשות, אירועי עבר, מחשבות ותהיות לעתיד, אשר רלוונטיות ל-״כאן ועכשיו״.

במשך השיחות, יעשה נסיון משותף לעבד חוויות אילו, כך שיתחברו למכלול יותר שלם, אינטגרטיבי ואדפטיבי (הסתגלותי) של החוויות שה מטופל צבר בחייו, דבר אשר יאפשר להן לאבד מעוקצן. מטרתו של המטפל, היא להיעזר בכלים מקצועיים שונים שרכש הן במסגרת לימודיו האקדמיים והן במסגרת הכשרות נוספות, וזאת כדי לסייע למטופל לעבד בצורה מלאה יותר את רגשותיו, ולקבל לידיו סט של כלים שונים אשר יסייעו בהקלה נפשית ובהתמודדות עם אתגריו השונים.

משך המפגשים

טיפול פסיכולוגי יכול להיות קצר טווח ולהתפרש על פני מספר מפגשים בלבד. במקרים אלו טיפול שכזה יתמקד בהתמודדות עם סוגיות מידיות אשר מעסיקות את המטופל.

ועם זאת, גם אם מטרתכם היא להתמודד עם סוגיה אותה אתם מגדירים כ-’מידית', דוגמת 'אני לא ישן טוב' או 'אני חש מתח ממקום העבודה', הרי שמוטב להגיע עם ראש פתוח ולהיות מוכנים לכך שהטיפול יתמשך לאורך טווח הארוך מן המצופה.

לאורך הטיפול, ייצא המטפל יחד עם המטופל למסע ארוך שמטרתו להכיר טוב יותר את הרחשים שבנפשו. מסע שכזה מצריך בניית מערכת יחסים של אמון אשר יסייע לעבודה חיונית ואפקטיבית.

הפקת התועלות מטיפול פסיכולוגי איננה יכולה להיות תלויה אך ורק במטפל. על המטופל להיות מוכן ומזומן לצאת למסע כשהוא נכון להוביל לשינויים מהותיים בתפיסת עולמו ולרכוש כלים חדשים. כמו כן, עליו להתמיד להגיע לפגישות שנקבעו—לרצף חשיבות גדולה.

האם הטיפול תמיד עובד?

חשוב לציין כי מחקרים רבים מצאו שלטיפולים פסיכולוגים שונים השפעה חיובית ניכרת על איכות חייו של המטופל, וביכולתו של הטיפול הפסיכולוגי להפחית תסמינים של חרדה, מתח או דכאון, כמו גם סוגיות נפשיות כגון פוסט טראומה והתמודדות עם כאב כרוני.

ועם זאת, במקרים מסוימים בהם ימצא המטפל לנכון כי אין הטיפול הנוכחי עובד, ייתכן וימליץ על היוועצות עם איש מקצוע המוסמך במתן מרשמים לתרופות שיסייעו בהקלה עם ההתמודדות הנפשית. הטיפול התרופתי יכול לייצר את התנאים הדרושים להפקת תועלת מירבית מהטיפול הפסיכולוגי.

יצוין כי מאמר זה הינו לצורך מתן מידע כללי בלבד, ואין האמור לעיל מהווה תחליף להתייעצות עם בעל מקצוע.

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.