מהי מאניה דיפרסיה? הכלים המודרנים להתמודדות עם התופעה

הפרעות במצב הרוח או כפי שמכונה בשפה המקצועית: מאניה דיפרסיה הפרעה דו קוטבית  הינה הפרעה נפשית כרונית המתבטאת בשינויים, לעיתים שינויים קיצוניים מאד במצב הרוח.

ההפרעה מאופיינת בשינויים חדים באנרגיה ובמצב הרוח

מצד אחד ישנם התקפי מניה המתבטאים באופוריה ובהיי חסרי אחיזה במציאות, התפרצות של אנרגיות והתרוממות רוח ומצד שני יש תקופות שפל המתבטאות בתסמינים של דיכאון קליני, עצבות, שינוי בתיאבון, פגיעה בשינה, חוסר אנרגיה, אובדן הנאה מהחיים, ייאוש, חוסר תקווה ואפילו מחשבות אובדניות.
ההפרעה מגיעה במחזוריות, לאחר התקף מאניה, מופיעה אפיזודה דיכאונית כשמדת ההתקפים והעוצמה שלהם משתנה.

טיפול במאניה דפרסיה מצריך ברוב הפעמים שילוב של טיפול תרופתי וטיפול נפשי. ברוב הפעמים, ההפרעה מלווה את האדם לאורך כל חייו וזה מחייב מודעות תמידית למצבים של איזון וחוסר איזון. לכן הקפדה על מעקב סדיר ונטילת טיפול תרופתי קבוע, עשויים להפחית ואף להביא למניעה של התפרצות ההפרעה ובכך לאפשר ניהול אורח חיים תקין לגמרי.

סוגי הפרעות מצב הרוח הקיימות כיום:

1. דיכאון מג'ורי – דיכאון מג'ורי הינו דיכאון קליני, הפרעה נפשית חמורה המתבטא בפגיעה ברגשות, בתפקוד היומיומי באופן משמעותי, בקוגניציה, מצב רוח ירוד  יחד עם הערכה עצמית נמוכה, חרדה, חוסר עניין והנאה מפעילויות מהנות, מחשבות אובדניות, ירידה בזיכרון ובריכוז, ולעיתים ישנן תחושות של ריקנות וחוסר רגש.
    התופעה מאופיינת בדפוס נרחב ומתמשכת לתקופה של שבועות ואפילו חודשים.
  2. דיסתימיה – דיסתימיה הינה הפרעת דיכאון כרונית שהחומרה שלה בניגוד לדיכאון מג'ורי מתונה יחסית.
    הדיסתימיה היא דיכאון מתמשך, לפחות שנתיים אך בעוצמה נמוכה יותר לעומת דיכאון קליני, אדם הסובל ממנה יכול להמשיך לתפקד כרגיל אך הוא סובל מאד כיוון שהוא ממשיך לשדר עסקים כרגיל ולכן הוא לא ממהר לקבל סיוע. הוא אינו מודע לכך שהוא אמור לקבל עזרה והסביבה לא תמיד מבחינה עד כמה הוא סובל.
    הפרעה דיסתימית מוגדרת ככרונית ונמשכת לרוב לתקופה של שנתיים.
  3. מאניה דיפרסיה הפרעה דו קוטבית – הפרעה נפשית כרונית ממשפחת הפרעות מצב הרוח, היא מתאפיינת בתנודתיות גדולה במנעד של מצבי רוח הבא לידי ביטוי בגלים של שינויים לעיתים קיצוניים.
    בעוד שרוב האנשים  יש איזון בין מצבי הרוח שונים, לאנשים הלוקים בהפרעה דו קוטבית יש מצבי קיצון של שמחה פורצת גבולת או דיכאון תהומי עד כדי מחשבות אובדניות.
  4. הפרעות מצב רוח הקשורות למצב הבריאותי של האדם – קורה שלעיתים אדם סובל מבעיה בריאותית מתמשכת או מחלה כרונית המשבשת את מהלך החיים.
    הסבל הגופני משפיע על החוסן הנפשי וכתוצאה מכך הוא לוקה בדיכאון ובהפרעות במצבי רוח.
  5. הפרעות מצב רוח הנגרמות עקב שימוש בתרופות, סמים או אלכוהול – אנשים הצורכים באופן תמידי  סמים ושתיית אלכוהול, חשופים גם כן לתופעת המאניה.
    גם כאלה שנוטלים על בסיס קבוע תרופות שונות שאחת מתופעות הלוואי שלהם הוא ירידה במצב הרוח ותחושת דיכאון עלולים להיחשף לתנודות במצבי רוח.

הגורמים להתפתחות מחלות הנפש

ברוב ההפרעות הנפשיות עדיין רב הנסתר על הגלוי אך ככל הנראה, מדובר בשילוב של כמה גורמים: גורמים ביולוגים  וגורמים פסיכולוגים.

גורמים ביולוגים:

גנטיקה ותורשה –  במשפחות בהן אחד מבני המשפחה סובל מהפרעה דו קוטבית, גדל הסיכון ללקות בהפרעה.

שינויים במבנה ותפקוד המוח ושינוי של השעונים הביולוגיים כולל שינויים בנוירוטרנסמיטורים – חומרים כימיים הנמצאים במוח שמעבירים מסרים מתא עצב אחד לאחר.

שינויים הורמונליים – שינויים הורמונלים בגוף שעשויים לקרות למשל לאחר לידה והם עלולים להביא למאניה או לדיכאון.

גורמים פסיכולוגיים

אירועים טראומטיים וחשיפה לסטרס ומתח תמידי.
צריכה מוגברת של חומרים ממכרים כמו: סמים, אלכוהול או תרופות הרגעה עם מרשם רופא.
שיבוש בשעונים הביולוגיים המשפיעים על שינה, עייפות ותיאבון.

הפרעות מצב הרוח הינם תופעות קשות ויכולות להיות חמורות ביותר אך הבשורה שיש להן טיפול.
באמצעות טיפול נכון ניתן יהיה להקל עליהן ואף למנוע אותן.

יש אור בקצה המנהרה

הפרעות במצב הרוח ניתנות לטיפול על ידי טיפול תרופתי וטיפול קוגניטיבי.

טיפול תרופתי הינו המרכיב החשוב ביותר לטיפול במאניה דיפרסיה, את התרופות צריך ליטול באופן קבוע גם בתקופות הסוערות וגם בתקופת בהן מרגישים טוב יותר.
טיפול קוגניטיבי מוכח גם כן כיעיל מאד  בפרט שהוא בא בשילוב עם טיפול תרופתי.
הטיפול כולל: טיפול פסיכותרפי – טיפול נפשי באמצעות קשב, דיבור,פרשנות והשתתפות בקבוצות תמיכה.