אילו כלים יכול לתת קורס ניתוח התנהגות לניתוח דפוסי התנהגות?

ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis, ובראשי תיבות ABA) הינה שיטת טיפול בבעיות רגשיות ותפקודיות בקרב ילדים בעלי קשיים התפתחותיים, ובפרט כאלה הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. שיטת ABA מבוססת על עקרונות הביהביוריזם ועל-מנת לזכות בתעודת מנתח התנהגות מוסמך מטעם הלשכה העולמית למנתחי התנהגות מוסמכים (BACB) יש לעבור קורס ניתוח התנהגות ולאחריו מבחני הסמכה מטעם הלשכה.

חשוב להדגיש כי הקורס מיועד לאקדמאים, וכי נדרש גם מעבר ראיון אישי על-מנת להתקבל ללימודים אשר נמשכים שנתיים.

מדוע שיטת ABA נחשבת לאפקטיבית מאוד?

גישת ABA, או בשמה המלא ניתוח התנהגות יישומי, נחשבת לאחת השיטות היותר אפקטיביות בטיפול בבעיות התנהגותיות שונות. היא מבוססת כאמור על עקרונות הביהביוריזם, ובפרט על הרעיון לפיו התוצאות שמייצרת התנהגות מסוימת מובילות ללמידה. כך למשל באחד הניסויים המפורסמים בתחום, של הפסיכולוג הנודע פרדריק סקינר, חולדה שלמדה כי לחיצה על כפתור מובילה לקבלת מזון הגדילה את תדירות הלחיצות עליו.

באופן כללי עפ"י עיקרון זה, שנקרא התניה אופרנטית, חיזוק חיובי מגדיל את הסיכוי לחזרה על התנהגות מסוימת, ואילו חיזוק שלילי יפחית את תדירותה.

שיטת ABA, אשר פותחה בשנות ה-60 של המאה ה-20, מתמקדת בשינוי ההתנהגות בפועל ובפרט הפחתת התנהגויות לא רצויות. לשם כך מנתח ההתנהגות מזהה את ההקשרים הסביבתיים של כל דפוס פעולה לא מקובל או מזיק, ובמקביל מקנה לילד דרכי התנהגות רצויות ומעניק לו חיזוקים חיוביים כל אימת שהוא פועל לפיהן. בנוסף מטפלים בשיטת ABA מדריכים את ההורים ואת הגורמים הנוספים בסביבת הילד כך שגם הם יוכלו להעניק חיזוקים מתאימים לכל התנהגות, וזאת באמצעות שלל טכניקות שנלמדות במסגרת קורס ניתוח התנהגות יישומי – קרא כאן (כולל שימוש במילים ספציפיות, פרק הזמן המדויק בין פעולה לחיזוק, ועוד).

הקורס הנ"ל גם מקנה כלים לפירוק מטרות גדולות למרכיבים קטנים. זהו אחד הדגשים החשובים של טיפול בשיטה, שכן בדרך זו, כשבכל שלב הילד נחשף לכמות קטנה של מידע והציפיות ממנו מוגדרות היטב, לילד קל יותר לאמץ דפוסים חדשים ולסביבתו קל יותר לעקוב אחרי ההתקדמות.

לימודי ניתוח התנהגות – שילוב בין התיאורטי למעשי

קורס ניתוח התנהגות משלב לימודים תיאורטיים עם התנסויות מעשיות. הפן התיאורטי כולל לימודי ליבה – עקרונות היסוד של ניתוח ההתנהגות, שיטות תצפית לזיהוי ההקשרים בין התנהגות הילד לבין הסביבה שלו, שיטות מחקר, שיטות הערכה, אסטרטגיות התערבות שונות וכן אתיקה – ובנוסף התמחות (ניהול כיתה עפ"י גישת ABA, אבחון וטיפול בילדים עם קשיי התנהגות מורכבים, התערבות מערכתית בתופעות של אלימות בסביבה חינוכית ועוד).

תשומת לב רבה מוקדשת גם להתנסויות מעשיות, בהיקף של כמה מאות שעות לימוד ובהנחיית אנשי מקצוע מנוסים בשיטה, וזאת על-מנת להקנות לבוגרים לא רק את הכלים התיאורטיים אלא גם את הניסיון הדרוש כדי להפוך למטפלים מוכשרים בשיטה זו.

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.