טיפול פסיכולוגי למבוגרים

כאשר מדברים על טיפול פסיכולוגי למבוגרים חשוב לעשות הבחנה בין פסיכולוג לבין פסיכיאטר.

 

פסיכולוג עובר הכשרה הקשורה לתחום הרגשי שקשור לאדם. מה זה אומר? איך האדם בנוי מבחינה רגשית, מה המקורות של הסבל שלו ורוב הפסיכולוגים עוברים הכשרה המתבססת על דינמיות כלומר על חוויות ומצבים שחווינו בילדות שלנו.

 

פסיכיאטרים לעומת זאת, עוסקים בתחומים קצת אחרים. מדובר קודם כל גם ברופאים. אנשים שלמדו קודם כל 7 שנות רפואה ורק אחר כך עברו הכשרה הקשורה לנפש האדם. בשונה מפסיכולוגים, פעמים רבות פסיכיאטרים מגדירים את הבעיה, בדומה לרופאים ואז עוברים לשלב הטיפול לפי האפשרויות הקיימות בהתאם לסיטואציה וזה כבר הבדל מהותי בין שני סוגי הטיפול הללו.

 

פסיכיאטר רואה יותר אפשרויות טיפול כמו ביופידבק, היפנוזה שהם האפשרויות הפסיכולוגיות לצד טיפול תרופתי אותו פסיכולוג לא יכול לתת.

 

מתי נפנה לכל אחד מהם?

כאשר הבעיה קשורה ליחסים בין אישיים, לאיך אני מסתדר עם עצמי, איך אני מממש את עצמי, איך אני מתגבר על קושי מסוים שגורם לי להיות תקוע בחיים בשלל תחומים, זה יותר פסיכולוג. למשל עם אני מתקשה למצוא זוגיות, או קשה לי מאוד במקום העבודה, אני לא מסתדר עם אנשים אחרים, אני מרגיש לבד, אני בטוח שאני יכול להגשים את עצמי במקומות אחרים אך לא יודע איך לעשות זאת – פסיכולוג.

 

כאשר מדובר כבר בסימפטומים המזוהים עם מצבים כמו חרדות, דיכאון, בעיות בנפש… כאן כבר נדרשת הסתכלות מקצועית של פסיכיאטר שכן פעמים רבות נדרש טיפול תרופתי. מצבים של חרדות מכל מיני דברים הגורמים לי לשיתוק, לרעידות, לבריחה…פסיכיאטר.

 

במצבים בהם אני למשל זקוק לחוות דעת לביטוח לאומי או כל מה שקשור לעולם המשפט, חייבים לבחור בפסיכיאטר כי אלו תחומים שפסיכולוג לא עוסק בהם.

 

לפעמים, בשונה מפסיכולוג, פסיכיאטר יפתור את הבעיה בצורה פרקטית אבל לא תמיד יירד לשורש הבעיה, כלומר יחפור בעבר של המטופל. יש הרואים בזה יתרון ויש הרואים בזה חיסרון. פסיכולוג פורס את הדברים לאורך יותר זמן אך פסיכיאטר יפתור את הבעיה כאן ועכשיו ואולי אחר כך ימשיך בטיפול עמוק יותר. טיפול פסיכיאטרי הוא פעמים רבות יותר ממוקד.

כאשר אתם לא יודעים לאן לגשת, הדבר הכי נכון הוא ללכת למקום שיש בו כל מיני סוגים של בעלי מקצוע ואז יידעו להפנות אותנו למקום שהכי נכון לנו.