טיפול קוגנטיבי התנהגותי

הטיפול הפסיכולוגי הקלאסי דוגל בהסתכלות על העבר, על הילדות ובחינה של איך דברים מסוימים אי שם משפיעים עלינו גם היום. מדובר בטיפול מעמיק ואינטנסיבי, לרוב גם ארוך. העניין הוא שלא לכולם זה מתאים והיופי בעולם הטיפולי הוא שניתן לעשות התאמה כמעט מושלמת בין סוג המטופל והאופי שלו, הבעיה איתה הוא מתמודד, המטפל וכמובן סוג הטיפול.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד שבו אנו מתמקדים בבעיה שמפריעה לנו בנקודת זמן ספציפית. זה יכול להיות חרדה מפני בחינות או טיסות, זה יכול להיות קלסטרופוביה, בעיה בזוגיות או בדימוי העצמי.

בשונה מהטיפול הפסיכולוגי, הטיפול ההתנהגותי קוגנטיבי מאפשר לנו בזמן קצר יחסית לטפל בבעיה בצורה ממוקדת ולהתקדם הלאה.

הטיפול הקוגנטיבי ההתנהגותי לא בא להבין למה יש לי את הבעיה. הוא לא בא להסביר אם יש לי חרדת בחינות בגלל אמא או אבא שלי שהתנהגו בחרדתיות או בגלל חוויה לא נעימה שקרתה לי בבית הספר היסודי. טיפול זה בא לפתור את הבעיה, תכלס. יש בעיה, צריך לפתור אותה וזה לא משנה מה גרם לה.

המטרה היא להתמודד עם הבעיה. המטרה היא קודם כל להקל על הסמפטומים שמתרחשים, צריך לשנות את המצב ואז אחרי שמסיימים את הטיפול הקצר, אפשר להחליט האם אני ממשיך הלאה לטיפול עמוק יותר ומבין מאיפה הבעיה מגיעה או שפשוט מרגישים הקלה וממשיכים הלאה, זה שוב עניין פרטני ואינדיוידואלי.

 

מה עושים בטיפול קוגנטיבי התנהגותי?

  1. לומדים לחשוב אחרת – טיפול הנמשך כמה שבועות ובו לומדים איך לשנות את התפיסה המחשבתית שלנו. הטיפול דורש עבודה עצמית, יש תהליך שכולל כתיבה ושיעורי בית.
  2. טכניקה- המטופל לומד לזהות את המחשבה שמופיעה לו עוד לפני שהיא צפויה להגיע ומבין לאט לאט איך להתמודד עם זה. הרי בסופו של דבר אנחנו לא פוחדים או חוששים ממה שמסוכן באמת, אלא מהעולם הפנימי שלנו ואת זה לומדים להבין ולקבל בטיפול מהסוג הזה.

 

למעשה הטיפול עוזר לנו לשנות את הדרך שבה אנחנו חווים דברים, לשנות את החשיבה שלנו וגם כמובן זה גם קשור לתהליכים התנהגותיים בהם יש ליווי של המטופל דרך הדמיון.  יש כאן עבודה על דרך המחשבה של המטופל והמטרה היא חדירה לשינוי אמיתי הן בדפוסי התנהגות והן בדפוסים מחשבתיים. סוג של תרגול שמאפשר לנו לעשות שינוי.

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.