טיפול פסיכולוגי בגין חרדת נטישה

הפרעות חרדה נחשבת לאחת הבעיות הנפוצות ביותר אצל ילדים. הפרעה שלעתים גם עוברת עם הילד הלאה לשלבים הבוגרים יותר בחייו. למעשה, מנתונים עולה כי 19% מהילדים יחוו חווית חרדה לפחות פעם אחת בחייהם. מדובר בהפרעה קשה שיכולה לשבש את כל החיים כמו למשל להימנע מללכת לגן או לבית הספר, לא לרצות לישון לבד, לאכול מעט מאוד, קושי לפתח כישורים חברתיים ועוד… ילדים החווים התקפי חרדה לרוב יפתחו עם איזושהיא הפרעה במוח שלפעמים היא מולדת ולפעמים לא. כתוצאה מכך הילד מפתח לקראת גיל 4 התנהגויות שאמורות להגן עליו כי הוא פוחד.

מתי זה יכול להתפתח?

אז שוב, לפעמים יש וקיים כבר רכיב גנטי אבל אין ספק שילד שגדל בבית עם חרדות, ילד שגדל בבית שכל הזמן מגוננים עליו ושלא נותנים לו להתנסות בדברים חדשים, יכול לפתח חרדה מהסוג הזה או חרדות אחרות. גם ילד שחווה אירוע טראומתי כמו עזיבה פתאומית של ההורה או אירוע מלחיץ כמו שריפה למשל, יכול לפתח הפרעה מהסוג הזה.

איך מטפלים בחרדת נטישה?

במצב שבו הילד מפתח חרדת נטישה הוא פוחד וחרד להיות בנפרד מההורים שלו. למעשה, הילד חרד מסוג של התנתקות רגשית, כלומר הוא לא מסוגל לחשוב על היותו בלעדיהם. כאמור, ברוב המקרים מדובר באיזשהוא אירוע שהילד חווה. כחלק בלתי נפרד מהטיפול, מה שהכי משפיע על תהליך הריפוי הוא הדרך שבה ההורים מגיבים לילד. ברגע שההורה מקבל בצורה מוחלטת את הפחד הזה הם נותנים לו מקום ואז הילד מבין שזה באמת מסוכן עבורו או לא נעים עבורו להיות בלעדיהם.

ההורים קודם כל צריכים להבין שהם חייבים לקבל את הקושי של הילד ולתת לו את התמיכה מהמקום הנכון והמכיל, לא מהמקום שמעודד את הפחד. חשוב למצוא את הזמן להיות עם הילד ביחד, רק הוא ואתם ולתת לו תחושה טובה של ביטחון, שאתם רוצים ואוהבים להיות איתו. בנוסף, חשוב בשלב מסוים לאתגר את הילד ולאפשר לו מקום באזורים בהם הוא חש חרד בשילוב של המון הבנה ותמיכה. 

כתיבת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.