פחד ממקומות סגורים – קלסטרופוביה

אנשים רבים בקרב האוכלוסייה סובלים מקלסטרופוביה אך לא עושים שום דבר על מנת להיפטר ממנה היות והם חושבים שזה בלתי אפשרי, שזוהי תופעה שנולדים עימה ולא ניתן לעשות כלום על מנת שלא נסבול ממנה עוד. ראשית נסביר לכם מהי קלסטרופוביה ומה הם התסמינים שלה ולאחר מכן נספר לכם במידה ואתם סובלים מקלסטרופוביה מה ניתן לעשות על מנת להיפתר ממנה אחת ולתמיד.

מהי קלסטרופוביה?

קלסטרופוביה היא תופעה נפוצה בקרב האוכלוסייה שרבים סובלים ממנה והיא מצב בו אדם מרגיש פחד בלתי נשלט וחשש משהייה במקומות סגורים. בין המקומות בהם מי שסובל מקלסטרופוביה מפחד לשהות ניתן למצוא מעליות, מחסנים קטנים, מטוסים, חדרים ללא חלון ועוד.

מהם הגורמים לקלסטרופוביה?

אנשים אשר סובלים מקלסטרופוביה ברוב המקרים יכולים למצוא את הגורם של ההפרעה הזו אי שם בעבר שלהם, כאשר הם נתקלו בחוויה של נעימה כמו למשל להיתקע במעלית ללא ההורים שלהם לזמן רב או למשל אם נאבדו להורים שלהם במקום הומה אדם או כל חוויה דומה של חוסר אונים וניתוק ממקור עזרה. האדם זוכר את אותו מצב אליו נקלע בתור ילד, כאשר הוא חש סכנה וחוסר אונים ומחבר את אותו מצב למצבים דומים ומגיב אליהם בלחץ, כך למשל להיתקע במעלית עבור אותו אדם יכול לחרוט את מצב הלחץ אך גם להופיע שהוא סגור במחסן או חדר קטן ללא חלונות.

תסמיני הקלסטרופוביה

אדם אשר נתקף בהתקף קלסטרופוביה בדרך כלל יגיב בתסמיני חרדה טיפוסיים כמו קצב נשימה מוגבר, הזעת מוגברת, חום, פרפרים בבטן, קצב לב מוגבר, כאבי ראש וסחרחורות, אובדן התמצאות ועוד מגוון תופעות רבות אשר במסגרתן הגוף שלנו מנסה להתגונן.

טיפול בקלסטרופוביה

הטיפול הנפוץ ביותר במצבים של אנשים אשר סובלים מקלסטרופוביה הוא טיפול התנהגותי, כאשר במסגרת הטיפול ההתנהגותי מקבל המטופל מהמטפל שלו כלים אשר יעזרו לו להתמודד עם מצבים שבהם הוא מצוי בהתקף קלסטרופוביה. המטפל יעזור למטופל להתגבר על הפחד מאותם מקומות סגורים גם על ידי מתן כלים מתאימים להתנהגות במצבים כאלו וגם על ידי חשיפה הדרגתית לחללים קטנים. בנוסף, קיים גם טיפול תרופתי לקלסטרופוביה אשר מטרתו אינו לטפל בשורש הבעיה אלא בהתקפי החרדה עצמם הנלווים עם התופעה ופונים לטיפול זה רק במידה וטיפולים אחרים לא נשאו פרי.